Paardentram naar Zeist

Voor de komst van de paardentram tussen Utrecht en Zeist reden er op dit traject diligences.

In 1878 werd de Stichtsche Tramway-Maatschappij opgericht om een tramlijn aan te leggen.  In 1879 was de rails vanaf het Stationplein tot aan ’t Rond in Zeist gereed en begon de paardentram te rijden. Een aantal jaren later werd de lijn in Zeist doorgetrokken naar het uiteindelijke eindpunt bij station Zeist.  De lijn werd in 1901 eigendom van de Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij (N.B.M.)

Op de foto de paardentram naar Zeist op het Stationsplein, in zijn laatste dagen (1908). De rit naar Zeist nam een uur in beslag.

Ze voerde de passagiers langs de smalle straatweg met aan beide zijden een landschap, dat wij anno 2020 adembenemend zouden noemen. De weg was overkoepeld door het bladerdak der oude bomen. Tussen de dikke stammen de weiden, de boomgroepen der buitenplaatsen en de tuinen der villa’s. Buiten de stad trof men een natuurschoon aan, waarvoor men nu naar Drenthe zou moeten reizen…

In 1909 moest de paardentram plaats maken voor de elektrische tram; deze moest in 1949 verdwijnen voor de autobus van de N.B.M.

Bronnen:
Beeldbank Het Utrechts Archief #moesmansutrecht
stoompagina.nl/trampagina/zeistertram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll Up